VSK Fotbolls nya strategi – bli en del av samhället – ”Vi jobbar hårt på det”.
VSK Fotboll har under hösten jobbat mycket med en framtida strategi. En tydlig riktning är att jobba mer mot samhället där VSK Fotboll finns och verkar.
– Vi har börjat och logotyperna på våra försäsongströjor där vi samarbetar med fyra hjälporganisationer ska ses som ett av många steg i den här riktningen, säger Stefan Brandberg, ordförande i VSK Fotboll.
Det var nog många grönvita som blev nyfikna när den nya försäsongströjan presenterades och fyra logotyper från lokala hjälporganisationer fanns med.
Junos kamp
Västerås Stadsmission
Lokala hjälpen
Skyhöga favoriter
Initiativet för samarbetet kommer från VSK Fotboll och idén var Stefan Brandbergs.
– Vi har pratat i styrelsen hur vi i större utsträckning kan bli en del av vår stad och samhället. När det blev dags att bestämma hur försäsongströjorna skulle se ut blev föll det sig naturligt att försöka göra något med några av de organisationer som verkar i Västerås, säger Stefan Brandberg.
Varför just de här fyra?
– Det är förstås svårt att välja, men vi har sedan tidigare ett visst samarbete med de här fyra organisationerna och vi vet att de gör viktiga insatser i vårt samhälle för att hjälpa utsatta och sjuka människor. Skyhöga favoriter har en direkt koppling till idrott och barn, så det känns särskilt viktigt ur vårt perspektiv att samarbeta med dem.
Hur ser kopplingen ut mellan logotyper på försäsongströjan och att VSK Fotboll stöttar organisationernas verksamhet?
– Tanken är att alla tröjor (dam- och herrlag) ska säljas på auktion när försäsongen är över. Överskottet från auktionen delas sedan lika mellan de fyra organisationerna.
– Tyvärr kan inte hela auktionssumman gå till välgörenhet, klubben måste först ta kostnaden för inköp. Försäsongströjorna har alltid finansierats via auktioner efter försäsongen.
– Vår samarbetspartner Intersport i Västerås har gett oss ett väldigt förmånligt pris på tröjorna och är på så vis också med och stöttar hjälporganisationerna. Klubben betalar bara 200 kr per tröja. Så allt över 200 kr/tröja när de säljs på auktionen går till hjälporganisationerna, säger Stefan Brandberg.
Kan vi räkna med att få se fler sådana här projekt i framtiden?
– Det kan vi absolut göra. Vi jobbar hårt på att i större utsträckning vara en del av vårt samhälle. I vår treårsplan pratar vi om att jobba ännu mer lokalt i klubbens traditionella rekryteringsområden som är i de västra stadsdelarna, avslutar VSK Fotbolls ordförande.