Johan Immelgård – evenemangsansvarig – ”Det här kommer vi fixa till nästa match”
Allsvensk hemmapremiär efter tjugosju långa år och rekordpublik på Hitachi Energy Arena. Organisationen har slitit hårt de senaste månaderna för att så mycket som möjligt ska vara på plats och fungera när det vankades hemmapremiär. Mycket fungerade bra men nu utlovas åtgärder inför matchen mot HBK på lördag.
– Överlag tyckte jag att arrangemanget fungerade bra, jag ger det godkänt med ett litet plus i kanten, men vi behöver förbättra en rad saker säger Johan Immelgård, drift- och evenemangsansvarig i VSK Fotboll och den med ett operativt ansvar för matcharrangemangen.
Hemmapremiären är avklarad och klubbens första arrangemang i allsvenskan inför rekordpublik är nu över. Dina övergripande intryck av söndagens evenemang?
– Det var underbart att det kom så mycket folk som ville titta på och stötta vårt Grönvita lag. Stämningen var fantastisk och vi hade beställt rätt väder, så allt blev bra. Skämt åsido, jag ger vårt arbete från organisationen godkänt med ett plus i kanten. Mycket fungerade som tänkt, medans annat inte gjorde det.
– Vi är förstås redan på den bollen hur vi ska göra nästa arrangemang bättre än det som var – så kommer vi jobba under hela säsongen, att hela tiden förbättra oss, säger Johan Immelgård.
Det har varit hektiska månader inför seriestarten – vad har varit klurigast att få till som du ser det?
– Det finns nog ingen enskild sak som varit svårare än någon annan utan det är väl mer att 40-50 olika processer, eller projekt om man så vill, ska löpa parallellt under ett antal månader och sen till slut sammanstråla i det som vi fick uppleva i söndags.
– Att få detta att i praktiken fungera har varit min och hela organisationens utmaning. Som alla kan förstå blir det snabbt svåröverskådligt och det blir svårt att hitta tajming i allt. Men som sagt, överlag tycker jag att vi lyckades med det vi förutsatt oss.
Efter matchen har många av de som var på plats i söndags fått chansen att lämna feedback till klubben – ett femtiotal synpunkter positiva såväl som förbättringspunkter har mejlats in till klubben. Du har läst feedbacken – vad är dina reflektioner?
– Jag vill börja med att säga att det är fantastiskt att människor tar sig tiden att skriva ned sina upplevelser och tankar – det visar väl om något på engagemanget som finns. Nästa sak jag vill säga är att i de fall man velat framföra saker som inte fungerat var det konstruktiv kritik – saker som vi kan göra något åt.
– Sen var det faktiskt många som hörde av sig för att uttrycka att de tyckte att allt flöt på bra och att man inte hade så mycket mer att önska av arrangemanget.
– För oss i organisationen är det väldigt värdefullt att få utifrån- och in perspektivet på vårt jobb – det är bara då vi kan förbättra oss. Vi kommer löpande be våra besökare om feedback så vi kan bli bättre, säger Johan Immelgård.
Vad var de vanligaste synpunkterna som man tycker behöver förbättras?
– Många har hört av sig om sina upplevelser på ståplats före och under matchen. Det har framförts att det var för få toaletter, för få kiosker och att det blev trångt på läktaren. Sist men inte minst har det kommit många synpunkter på att kön in till ståplats blev orimligt lång och man fick vänta väldigt länge på att komma in.
Vad säger du om dessa upplevelser?
– Jag kan bara hålla med om det som nämns och att vi i allt väsentligt delar den bild som lämnats av många. Den enda kommentar jag egentligen vill lämna här är att trots rekordköer in till ståplats fick vi beröm av matchdelegaten att när matchen blåstes igång var alla inne på arenan.
Det pågår ett fortsatt intensivt arbete med att färdigställa arenan och ordna med saker som inte fungerade optimalt i söndags – vilka åtgärder är på gång?
– Det jag i dagsläget kan lova är klart till matchen på lördag mot HBK är att vi kommer ha fler toaletter tillgängliga på ståplats. Jag kan också lova att vi kommer ha fler försäljningsställen öppna. Det kommer en kiosk till samt en ölvagn som bara serverar öl. Vill man äta varmkorv kan den just nu bara serveras i vår ordinarie kiosk på ståplats.
– Vi sänker också publikkapaciteten på ståplats med 300 platser (arenan är certifierad för det antal som var på plats i söndags). Om det blir fullt på ståplats blir det förstås ett rejält ekonomiskt avbräck för klubben, men vi vill förstås att våra besökare ska ha en trevlig upplevelse när de besöker oss.
– I sammanhanget vill jag ändå vädja till alla som besöker vår ståplats att man försöker sprida ut sig, det finns plats ute på kanterna. Jag vet att det var svårt att ta sig dit och vi kommer att öppna den fjärde norra uppgången, men det är oklart om vi kan få det klart tills på lördag, säger Johan Immelgård.
Var det fler vanliga synpunkter som framkom?
– Ja, en var att det blev svårt för publiken att sjunga med i VSK-låten inför matchstart i och med att det var ett liveframträdande. Vi kommer fortsättningsvis att koncentrera oss på att låten spelas som vanligt och att texten finns på våra ledskärmar.
– Avslutningsvis vill jag säga att vi jobbar på att snabba upp tiden det tar att komma in på arenan, med visitation och biljettkontroll. Lösningen är förstås mer personal och där är vi ännu inte i mål. Vi jobbar febrilt med att hitta personer och föreningar som vill jobba med oss på våra matcharrangemang. Det kommer att bli bättre när vi får in mer folk och redan till matchen på lördag kommer det att gå snabbare.
– Jag vill också slå ett slag för att vi i år alltid öppnar arenan 90 minuter före matchstart. Förhoppningsvis väljer fler att komma lite tidigare så att publiktillströmningen sprids ut, säger Johan Immelgård avslutningsvis.